zaterdag 18 mei 2013

Eerste oogst!


Vandaag was het zover, de eerste echte oogst is binnen! Om precies te zijn: Een hele berg rabarber, een bos munt en een stuk of 10 radijsjes (gered tussen het onkruid vandaan!)


Het was een heerlijk middagje op de tuin, lekker twee uur in mijn eentje spitten (oke... niet echt mijn favoriete werk, maar ik voel mijn bilspieren altijd optimaal na afloop. Dat maakt het weer goed), planten en zaaien. Later schoven man en dochter aan en kon dochter toch nog zelf wat radijsjes oogsten. De overige radijs stond namelijk tussen hele jonge brandnetels dus dat vond ik toch niet zo geschikt voor die kleine handen.

Spitten dus.... Het op een na laatste bed is af! Het bed voor de courgettes en de pompoenen ligt klaar en er zijn zelfs wat survivors geplant. 2 miezerige courgetteplantjes en 5 pompoenen. Ik heb ze beschermd met een potje waar ik de onderkant uit gesneden heb. Mijn allround tuinbuurman die me voortdurend van alles komt leren en vertellen (gelukkig!) was erg onder de indruk van de constructie die ik ongetwijfeld bij een collegablogger ben tegengekomen. Scoor ik ook eens punten...
 Bij het planten van de courgettes en pompoenen heb ik wat koemestkorrels en kali in het plantgat gedaan. Geen idee of dat een goed idee is, maar ik had het idee dat de planten wel wat hulpstoffen konden gebruiken. Experimentje dus.

Ook de bonen staan aan hun rekje, nadat ze deze week hier thuis in de gordijnen begonnen te klimmen. Als ze dan zo in de volle grond staan is het maar een armetierig zooitje bij elkaar. Ook hier de potconstructie geprobeerd tegen de wind.

Het kolenveld kwam ik niet meer aan toe, dat was ook wel heel erg groen nu. Daar ga ik me morgen of maandag op storten.

In de hoop dat er nog wat zaaigoed op zou komen had ik vorige week het onkruid uit de zaaibedden met de hand uitgetrokken. Deze waren nu dus overwoekert in groen en ik kon nu helaas nog minder goed ontdekken wat nu onkruid en wat nu zaailingen waren. Uiteindelijk toch maar geschoffeld (en dus ook mijn bietjes, eenmaal omgeschoffeld herkende ik ze prima). Morgen dus even nieuwe bieten zaaien.

Op de plek van de bietjes heb ik nu afrikaantjes gepland tegen de uienvlieg (die staan er namelijk nog wel, uien...). 

Ook de bladgroenten bij gezaai. Twee regels spinazie van de buurman, snijbiet, andijvie en rucola. Ik hoop dat er wat op gaat komen. Van de andere buurman kreeg ik nog twee slaplantjes, al een stuk verder dan mijn zaaisels dus misschien volgende week al sla van de tuin?

Behalve van mijn dochter dus vergeten foto`s te maken, ik hoop morgen nog even langs te gaan. Ook veel beter fotoweer dan vandaag!

3 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk: samen rommelen in de volkstuin. Moest stiekem wel lachen om omspitten van bietjes. Leuk: meer foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ook hoor, in tweede instantie :-)

    BeantwoordenVerwijderen