zondag 2 juni 2013

Kolen metamorfose

Er moest nog een `bed` klaargemaakt worden voor nieuwe bewoning... Het kolenbed. En daar kwam steeds iets tussen. Nu groeiden de kolenplantjes toch echt wel de zaaibak uit, dus toog ik deze week `s avonds naar de tuin slechts voorzien van een spitvork en een schop. Dus ondanks al dat ontluikende onkruid, kon ik niet eerst even `lekker` schoffelen om vervolgens na anderhalf uur tot de conclusie te komen dat "het nu echt te laat is om nog te gaan spitten..."

Want het was inmiddels ook niet meer zomaar een klusje. Complete struikpartijen stonden er tussen de tijmplanten en die moesten dus allemaal vakkundig verwijderd worden. Na een beetje onwennig begin kreeg ik er echt lol in en werd ik steeds rigoureuzer. (Herkenbaar van het snoeien van de braam, eerst voorzichtig en daarna....)Voor thuis (ik wil op de moestuin vooralsnog geen kruiden, daarvoor is het te ver van mijn keuken.) bewaarde ik de mooiste gewone tijm en citroentijm en ik gaf een stuk mee aan mijn zwager.

Na een avondje hard werken waren alle grote planten (en toen dacht ik al het onkruid...) van het stuk wat op dat moment vrij van palen was verwijderd. Vervolgens kwam mijn zwager langs met pallets (voor de compostbak) en hij verwijderde de laatste palenconstructie. Wat mij vervolgens echt het laatste stukje ontginnen oplevert... maar we doen even een tegelijk.

Vanavond toog ik na een heerlijk dagje in de zon in de huistuin, waarbij dochter zich fantastisch vermaakte met vriendinnetjes in de speeltuin, bewapend met mijn volledige gereedschapsarsenaal om het klusje te klaren. Toen bleek dat helaas toch nog niet al het onkruid verwijderd was en besloot ik toch het bed nog maar om te spitten. Daarna 3 zakken compost omgeschept (of ingeschept?) en veel koemest gestrooid. En uiteindelijk konden de koolplantjes erin. Heerlijk een beetje porrelen in de grond met water en poepkorrels...  Uiteindelijk staan er acht broccoliplantjes (verjaardagscadeau), 8 rode kool planten (waarvan er een groene bladeren met een rode nerf heeft) en vier Savooiekool planten. Voor de witte kool had ik helaas even geen plek meer, maar die komen op dat laatste stukje waar op foto 1 nog de palen staan. Daar zaai ik dan ook de Paksoi, Chinese- en Boerenkool.

Om het bed heen een rand van Afrikaantjes geplant en nu maar hopen dat de vogels de plantjes niet direct  kaalvreten morgen.... Hoop doet leven tenslotte.


Wat er verder te zien is in de moestuin zien jullie morgen op Moestuinmaandag!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten